۱۷ دی ۱۳۸۵، ۱۳:۵۷

/ گزارش مهر از بخش سخنرانی بیست و دومین جشنواره موسیقی فجر /

اصالت و ابداع در موسیقی ایران بررسی شد

اصالت و ابداع در موسیقی ایران بررسی شد

نهمین نشست از سلسله برنامه های آسیب شناسی موسیقی ایران در بیست و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ، به موضوع "اصالت و ابداع در موسیقی ایران" اختصاص داشت .

به گزارش خبرنگار مهر، محسن نفرسرپرست گروه موسیقی "غوغا" در ابتدا به تعریف واژه اصالت وابداع پرداخت وگفت:یک معنی اصالت یعنی با نژاد بودن دارای اصل و نسب و به قولی خانواده داشتن است و دیگر معنی آن ریشه دار بودن است؛پدیده ای که به بن و ریشه واصل می پردازد و آنچه از تعریف واژه "اصالت"مورد نظرمن است همین معنی دوم یعنی با ریشه بودن است؛ اما ابداع به معنی مطلب جدید آوردن به معنای نوآوری در حرکتی برگرفته از اصالت است واگر این دو معنی را در کنار هم  بگذاریم سیر وسرنوشت موسیقی ما تعریف  می شود.

تفابل سنت و مدرنیته  

این نوازنده تار در ادامه متذکر شد: در کنار این مسائل چند سالی است که درادبیات ژورنالیستی با مفاهیم جدیدی چون سنت و مدرنیته مواجه شده ایم سنت به معنی آداب و رسوم شامل تمام گفته ها و شنیده ها که در طول زمان درمیان ملتی مرسوم بوده است و مدرنیته به معنای اتفاقی جدیداست که سخنی تازه و حرفی جدا از ابداع دارد و در نهایت بحث بدعت را پیش می آورد و ما را برسر دو راهی قرار می دهد که آیا موافق با این ابداعات ، پیشرفتها و اتفاقات تازه باشیم یا نه و پیرو آنچه ازمیراث گذشته باقی مانده بمانیم.به همین دلیل است که به جای مفهوم سنت و مدرنیته ، مفهوم اصالت و ابداع را جایگزین می کنم . 

محسن نفر درنشست درباره اصالت وابداع در موسیقی ایران

سرپرست گروه موسیقی "غوغا" به اصالت در موسیقی ایرانی اشاره کرد و گفت:تمام این تعاریف آغازی است برای مبحث اصالت و ابداع در موسیقی ایران به این معنا که موسیقی اصیل ایرانی در مبحث ما یعنی موسیقی با ریشه و پایه دار در فرهنگ و هنرکه ازگذشته های دور در تاریخ فرهنگ این سرزمین آمده و دارای سابقه ای دیرینه  در فرهنگ شنیداری ما است و زمانی که باعنصر زمان گره می خورد به عادت در مخاطب تبدیل می شود ولی ابداع نوعی نوآوری با رعایت تمام اصول مربوط به اصالت وجودی در موسیقی ایران است .    

تاریخ تحول در موسیقی دستگاهی

"محسن نفر" در توضیح اصالت وابداع در موسیقی ایرانی به تاریخ تحول در موسیقی دستگاهی اشاره کرد وگفت: کلمه موسیقی اصیل از اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 شایع تر بود به این معنی که موسیقی در ایران فراز وفرود هایی داشته به عنوان مثال "علی اکبرخان فراهانی "نغمات موسیقی به معنی ردیف امروزی را سازماندهی کرد و میرزا حسین قلی خان به موسیقی اصیل و وفادار ماند و برحسب شرایط زمانی و البته با در نظر گرفتن ذائقه شنونده به اصالت ذر موسیقی پایبند ماند واین پایبندی را به استاد جلیل شهناز منتقل کرد.

وی در ادامه پیدایش رادیو را عامل موثر در تغییر ذائقه مردم دانست و گفت: دوره ای از تاریخ سیاسی ، اجتماعی به دلیل فراز و فرودها و همچنین اتفاقاتی از دهه 20 پیش آمد و به مرور زمان ادامه پیدا کرد ذائقه مردم هم تغییر کرد و با پیدایش رادیو نوعی موسیقی آسان فهم شکل گرفت در نتیجه افرادی چون احمد عبادی پسر میرزا عبدالله در رادیو حضور پیدا کردند وبا احترام و رعایت اصول موسیقی نوعی جدید از موسیقی را در رادیو ابداع کردند که به دلیل آسان فهم بودن آن با اقبال بیشتری از سوی مردم مواجه شد واین اتفاق به معنی نفی یکی بر دیگری نیست.

بدعت درموسیقی ایران    

محسن نفر در پایان به بدعت در موسیقی ایران اشاره کرد وگفت:علی نقی وزیری به دلیل تحصیلاتی که در خارج از کشور کرد به عنوان  پدیده تازه ای در عرصه موسیقی ایرانی شناخته شد و اصول موسیقی مانند نت نویسی ، هارمونی را به صورت کتبی بیان کرد وبا نوع عملکرد او در عرصه موسیقی با مفهوم جدیدی به نام بدعت درموسیقی ایران روبرو شدیم به عنوان مثال اگراثر بند بازاین موسیقیدان را گوش بدهیم بهترمتوجه بدعت در موسیقی ایرانی خواهیم شد .  

کد خبر 431296

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha